10 ژانویه 2024 -هموگلوبین A1c یا A1c، از زمانی که استفاده بالینی از آن در دهه 1970 آغاز شد، به ابزار استاندارد برای نظارت بر کنترل قند خون در بیماران مبتلا به دیابت تبدیل شده است. با اضافه شدن آن به عنوان یک معیار تشخیصی دیابت در سال 2010 توسط انجمن دیابت آمریکا، نقش آزمایش A1c گسترش یافت. به دلیل نقش اساسی هموگلوبین A1c در تشخیص و درمان، تشخیص سناریوهای بالینی و عوامل تداخلی که نتایج نادرست به همراه دارند، مهم است. محققان در یک مطالعه آزمایشی مشاهده‌ای نشان دادند که هنگام تفسیر HbA1c احتیاط لازم است زیرا بیماران مبتلا به کم خونی ممکن است علیرغم داشتن سطح طبیعی قند خون، افزایش کاذب HbA1c را نشان دهند. این مطالعه در Cureus منتشر شده است.

در طول دهه‌های گذشته، هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1c) به عنوان یک استاندارد طلایی برای نظارت بر کنترل دیابت در یک دوره طولانی، نسبت به سطح قند خون (BGL) که نتایج کوتاه‌مدت را اندازه‌گیری می‌کند، مورد استفاده قرار گرفته است. حدس زده می شود که کم خونی و عواملی که باعث همولیز می شوند، ممکن است باعث افزایش کاذب HbA1c شوند که منجر به تفسیرهای مثبت کاذب می شود. این مطالعه با هدف بررسی چگونگی تاثیر کم خونی بر HbA1c انجام شد. این یک مطالعه آزمایشی مشاهداتی مبتنی بر آسیب شناسی با استفاده از داده های آرشیو شده از افراد دیابتی بود که با هر دو معیار BGL وHbA1c  در نیو ساوت ولزاسترالیا کنترل شده بودند. در مجموع 28487 مورد از نتایج قند خون ادغام شدند و افرادی که نتایج HbA1c و کم خونی آنها در دسترس بود، برای ارتباط با نتایجBGL ، مورد ارزیابی قرار گرفتند. جمع‌آوری داده‌ها محدود به اطلاعات استخراج شده از سیستم اطلاعات آزمایشگاهی بود، بنابراین جزئیات مربوط به قومیت و سابقه پزشکی در دسترس نبود. در تجزیه و تحلیل ها، بسامدهای توصیفی و همبستگی پیرسون انجام شد.

یافته‌ها

در داده‌های تلفیقی، 53.36 درصد از افراد زن بودند و 50.54 درصد دارای قند خون مساوی یا بیشتر از 5.6 میلی مول بر مول بودند. در مجموعه داده های پیلوت یا آزمایشی، اکثریت مرد(64.86٪)، 18.92% با سطح قند خون کمتر و یا مساوی با 5.6 میلی مول بر مول؛و 67.57% دارای هموگلوبین A1c مساوی یا بیش از 6.5% بودند. در کل مجموعه داده ها، سطح قند خون با HbA1c همبستگی متوسط و مثبتی داشت(0.6=r)، در حالی که در زیر مجموعه افراد دارای سطح قند خون نرمالو کم خونی، این همبستگی منفی بود(0.2-=r). در این بررسی آزمایشی محققان مشاهده کردند که یک همبستگی منفی بین گلایسمی وHbA1c در بیماران مبتلا به کم خونی وجود دارد.در افراد مبتلا به کم خونی، HbA1c علیرغم سطح طبیعی قند خون به طور کاذب افزایش یافته بود. این امر، این گمانه زنی را تقویت می کند که کم خونی به طور کاذب HbA1c را افزایش می دهد. بنابراین، در تفسیر نتایجHbA1c  برای بیماران مبتلا به کم خونی، باید احتیاط لازم در نظر گرفته شود و روش های جدیدی برای تفسیر مورد نیاز است.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/caution-patients-with-anaemia-may-reveal-false-increase-of-hba1c-despite-normal-blood-sugar-levels-122704